Hur man spelar

I spindelharpan använder man 2 vanliga kortlekar på 52 kort vardera. Man börjar med att lägga ut 10 kort bredvid varandra med ansiktet nedåt. Detta upprepar man fyra gånger, vilket innebär att man har 10 högar med 4 kort i varje. Den femte vändan så lägger man 4 kort med ansiktet nedåt och från och med femte kortet så vänder man istället korten uppåt så man ser vilken färg och valör de har. Fyll på resten av raden och lägg ett sjätte lager med uppåtvända kort på de första 4 högarna. När detta är klart så har man då tio högar med kort, där de första fyra högarna har fem kort vända nedåt och det översta kortet vänt uppåt. De sex sista högarna har fyra kort nedåtvända och ett uppåtvänt. Resterande kort lägger man ifrån sig vända nedåt. Dessa kommer att användas senare i spelet. Om man vill kan man dela upp de resterande korten i fem högar med tio kort i varje hög.

När man genomfört ovanstående procedur är det dags att starta spelet. Målet i Spindelharpan är att avlägsna alla kort i så få steg som möjligt. För att klara spelet så måste man ta bort alla kort från spelbordet genom att bygga upp kortsekvenser i fallande ordning, från kung till ess. Man kan välja mellan tre svårighetsgrader. I den svåraste har man 4 färger att ta hänsyn till, har man medel som svårighetsgrad har man två färger och kör man lättaste så är det endast en färg. När man byggt en hel kortsekvens från kung till ess så tas den bort från bordet. När man inte längre kan göra några drag, eller av taktiska skäl väljer att inte göra något ytterligare drag, så tar man tio kort till som ett och ett läggs överst på vardera av de 10 högarna man har på spelbordet.

Om man har en kortsekvens med samma fräg så kan man flytta hela sekvensen samtidigt och det räknas som ett drag. Om man genom att flytta ett kort eller en sekvens hamnar vid ett nedåtvänt kort, så får man vända upp det och ta med det i spelet. Ett tips är att så fort som möjligt försöka att vända på alla nedåtvända kort och få in dessa i spel. När man inte kan göra några fler drag så lägger man ut nästa omgång av de resterande 50 korten/fem högarna med 10 kort i varje och fortsätter.

Om man spelar spindelharpan på datorn så räknar datorn automatiskt poäng och antal drag. Ett kul mål kan vara att försöka att klara det under 100 drag. Det är svårare än man tror även om man kör på lättaste svårighetsgraden. Kör man på medium eller svåraste så blir det en otrolig utmaning.